Recenze: Nejdelší jízda-Nicholas Sparks

Originální název: The Longest Ride
Žánr: Literatura světová, Romány, Pro ženy

Rok vydání: 2014
1. vydání originálu: 2011

Počet stran: 432
Nakladatelství: Ikar (ČR)
Překlad: Dana Stuchlá
Edice: Světový bestseller (Knižní klub, Ikar)


ANOTACE

Jednadevadesátiletý Ira Levinson chce ještě naposledy zajet do hor na místo, kde strávil s milovanou Ruth líbánky. V hustém sněžení však přehlédne zatáčku. Na zledovatělém srázu se zlomenou rukou a rozbitou hlavou nezbývá Irovi než doufat, že si auta někdo všimne a zachrání ho. Při vědomí ho udržují vzpomínky na manželku, která zemřela před devíti lety.


O pár desítek kilometrů dál se Sophia Danková, dcera slovenského emigranta a Francouzky, poprvé v životě jede podívat na býčí rodeo, aby přišla na jiné myšlenky po nepříjemném rozchodu. Seznámí se s vítězem závodu, sympatickým kovbojem Lukem. Luke žije jen s matkou na ranči, stará se o dobytek, koně, pěstuje zeleninu, stromy, každý den tvrdě pracuje, aby rodinný majetek ve finančních nesnázích zachránil. Sophia se ocitá ve světě, jenž má jen pramálo společného s pohodlným životem studentky dějin umění. Navíc Luke skrývá tajemství, které by mohlo jejich vztah ukončit. Ira a Ruth. Luke a Sophia. Dvě dvojice, jejichž osudy se nečekaně propletou. Kdo koho vlastně zachrání?




Vítejte u krásného příběhu o dvou láskách. Ira Levinson svou ženu z celého srdce miloval. Dnes je mu devadesát jedna let a naposledy se jede podívat na místo, kde strávil s milovanou Ruth líbánky. Ocitne se ve vánici, nezvládne řízení, vůz prorazí svodidla a sjede ze silnice. Ira je zraněný, má žízeň, nemůže se hýbat. Muže jen doufat, že ho v tom počasí někdo najde. Hustě sněží. Při životě ho udržují vzpomínky na milovanou ženu.

" Nakonec, pokud existuje nebe, zase se shledáme, protože bez tebe nebe existovat nemůže" 
Sophia je mladá studentka dějin umění. Jede se poprvé v životě podívat na býčí rodeo. Chce přijít na jiné myšlenky po rozchodu se svým přítelem. Na rodeu se setkává s Lukem, úspěšným kovbojem, vítězem závodů. Postupem času se do sebe zamilují.
"Před posledním semestrem se už neptala, jaký smysl škola měla. Uvědomila si, že vzlety a pády, sny a zápasy, to všechno bylo součástí cesty- cesty, která vedla k ranči poblíž města King, kde se zamilovala do jednoho kovboje jménem Luk."
Luk musí od rána do večera pomáhat mámě na ranči a trénovat na další závody. Potřebuje totiž vyhrát, aby získal dost peněz, jinak budou muset ranč prodat. Jeho matce, se to ale nelíbí. Nechce, aby Luk jezdil. Sophia nechápe, proč. Neví totiž o Lukovi všechno...


Nejsem moc ten typ, co čte romantické knihy, ale Sparkse, to já můžu! Když jsem tuto knížku dostala, nevěděla jsem, co si o ní myslet. Z jedné strany jsem si ji chtěla přečíst, ale z druhé měla jsem mnoho jiných knih, a ta mě zase tak moc nelákala. Nakonec jsem se do čtení přeci jen pustila. Ještě že tak! Byla to totiž ta nejlepší volba. Kniha se četla velmi dobře, příběh se mi moc líbil. Troufám si říct, že je to jedna z nejlepších Sparksových knih. 



Líbilo se mi, že vypráví dva příběhy najednou, které se na konci nečekaně protnou. Celou dobu jsem byla nedočkavá, jak to všechno dopadne. Kniha mě opravdu nezklamala. Ba naopak, velice mě dojala. Byl to jeden z nejkrásnějších příběhů, jaké jsem kdy četla!

Vidíme zde kontrast lásky starého Iry k Ruth, která trvá celý život i po její smrti a nové, právě se rodící lásky Luka a Sophie, plné překážek a nejistoty zítřka. Nejvíc se mi líbil konec knihy. Já, jakožto člověk, který nemá rád "slaďáky" jsem měla trochu strach, co mě čeká. Sparks mě hrozně mile překvapil. Konec byl naprosto krásný, a strašně dojemný. Četla jsem tu knihu před pár měsíci, ale mám pocit, jako by to bylo včera. Pořád si to živě pamatuji.


Možná, že někomu ta kniha přijde jako pohádka s naprosto naivním koncem, ale mě se líbil. Možná právě proto, že byl dokonalý, a já tak nějak pořád věřím, že to tak může být i v reálném životě. Stačí, aby se lidé začali o sebe víc zajímat, a milovali se opravdovou, nesobeckou láskou. Ira byl pro mě člověkem, kterého si moc vážím. Přesto, že se svou ženou byl celý život, ani na chvilku nepochyboval o tom, že ji stále miluje. Myslím, že takový muž je snem každé z nás. Velmi si vážím jeho rozhodnutí, komu předá svůj majetek. Neprozradím vám nic víc. Pokud chcete vědět, jak jsem to myslela, sáhněte po knížce.

" Podle mě je smysl v tom, že si lidi jen vzácně uvědomují, že nikdy nic není přesně tak, jak si myslí, že to bude."

Pokud si chcete přečíst nějakou romantickou knihu a stále váháte, neváhejte. Sparks píše krásně, i když někdy možná trochu naivně. Ale co když ne ? Co když kolem nás pořád existují lidé, kteří jsou jako vystřižení z jeho knih ? Věřím tomu, protože jsem už takové lidi potkala. Pokud jste četli Zápisník jedné lásky, nemusím vám vysvětlovat, kdo je Noah a Ellie. Podobný pár jsem potkala - on plný energie, ona nemocná, nemůže chodit, mluvit. On ji krmí a říká ji že je jeho největší láskou. Ať se vám Sparks zdá sebevíc naivní, já ho mám prostě ráda. Za to, že ještě umí psát o něčem krásném.

" Jedná věc je dát najevo, že někoho milujete, ale něco jiného je přijmout, že ta láska vyžaduje, abyste obětovali své sny."


Za sebe můžu říct, že Sparksovi se opět povedlo vytvořit mistrovské dílo o lidských citech. Každý z nás si v něm může najít něco svého. Někomu se bude líbit síla lásky Iry a Ruth, někdo jiný si najde své v příběhu Sophii a Luka. Někdo si možná zamiluje byčí rodeo, nebo život na farmě.



Nakonec bych jen řekla, že tento příběh je spíš pro studentky a mladé ženy. Těm starším se možná tolik líbit nebude. Ale kdo ví :) Co člověk to jiný názor!



HODNOCENÍ:


Kniha-5/5
Obálka-4/5








Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář :) Přeji krásný zbytek dne!